De magische markt van Cameloot (Arne)

Gepubliceerd op 9 februari 2022 om 11:54

Inhoud:

- 96 magische voorwerpkaarten
- 6 fiches, dubbelzijdig(uil of kat)

 

- 3-6 spelers
- ongeveer 20 minuten
- Vanaf 8 jaar

 

Verkoop met overlopen, met dit spel kun je stiekem je eigen zak spekken, en soms ten koste van een ander. Maar het kan ook dat je voor meerdere mensen geld binnen harkt...

Het begint met de fiches, ieder krijgt er een. Het bepalen van wie er in welke taveerne terecht komt kan wat lastig zijn(de fiches gooien niet zo makkelijk als bij het voetbal), maar als dat klaar is, krijgt iedereen 4 willekeurige kaarten van de stapel. En als iemand niet genoeg kaarten van de stapel kan pakken, omdat deze op is, is dat de laatste ronde. Belangrijk om te weten.

Om beurten leg je óf een verzameling van 1 of meerdere van dezelfde kaarten neer(joker kan alleen neergelegd worden), óf speel je een kaart(dus geen joker, die heeft geen actie), die op de aflegstapel terecht komt. Acties variëren van het draaien van een fiche tot het ruilen van een verzameling tot alle kaarten van een nummer uit de aflegstapel filteren.
Zodra een verzameling klaar is binnen 1 taveerne(mensen met dezelfde kant van een fiche naar boven), worden de munten verdeeld(de achterkant heeft een goudstuk afgebeeld). Degene die aan de beurt is krijgt als eerste, en dan volgen de anderen met de klok mee. Bij twee medespelers(voor het moment) is dat bij 5: 1 voor de beurtspeler, 1 voor de medespeler, 1 voor de beurtspeler, 1 voor de medespeler, 1 voor de beurtspeler. Een oneven aantal zorgt dus voor een winst van 1 goudstuk voor de beurtspeler bij 2 spelers in dezelfde taveerne. En dat kan dus met een kaart te spelen die een fiche omdraait, zij het van de beurtspeler of de medespeler. Maar bij een volgende beurt kan die medespeler misschien zelf 2 kaarten van 7 opleggen waar de vorige speler er al 5 van had! Dan is hij zelf 2 kaarten kwijt, en verdwijnen de overige kaarten naar zijn muntenstapel. En ook als hij niet genoeg kaarten zou hebben, een kaart van 2 trekt alle kaarten van de aflegstapel die hij wil hebben(als hij heeft onthouden of en hoeveel van die kaarten er ongeveer op die stapel liggen).

Foto 1: doosje, kaarten met muntkant naar boven, en fiches met uil(links en rechts) en een kat(onder).

Foto 2: de 5, de 6, en de 7 met hun acties eronder: respectievelijk een fiche van een medespeler omdraaien, eigen fiche omdraaien, en niet afgemaakte verzameling ruilen met een speler naar keus.

Aan het einde van het spel is het kaarten tellen, en bij gelijk ogende stapels wordt het nog spannend. Zelf vond ik het spel eerst helemaal niet zo leuk, maar toen ik er eenmaal in kwam, won ik met een marge van twee, en ga ik straks met een grijns naar huis...

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.