Trails of Tucana review (Arne)

Inhoud: spelregels, terreinkaarten, potloden, spelopzetkaarten, bonuskaarten, scoreblaadjes.

Leeftijd: 8+

Spelers: 1-8

Tijd: 15 minuten

Daadwerkelijke tijd: 15-45 minuten(ligt aan de hoeveelheid spelers, en aan de grootte van het eiland)

In dit spel speel je zowel samen als alleen. Je zou het spel ook helemaal in je eentje kunnen spelen, en kijken hoeveel punten je kan scoren.

Je begint met een kaart voor je(foto 2), met daarop afgebeeld een eiland, verdeelt in hexagonale vakken. Aan de rand van het eiland zijn dorpen, die je moet verbinden met de 5 soorten bezienswaardigheden. Het eiland heeft 2 stuks van elke bezienswaardigheid, en voor de tweede van de zelfde bezienswaardigheid krijg je niet alleen extra punten, maar ook een gratis verbinding. Dit wordt bijgehouden aan de zijkant van de kaart, waar je de puntentelling kunt bijhouden voor zowel de bezienswaardigheden als de dorpen.
Je krijgt extra punten als je als eerste 2 dorpen weet te verbinden, die dezelfde letter in het rondje bij het dorp hebben. Je krijgt dan ook de bijbehorende bonuskaart. Er zijn geen punten voor de tweede persoon die de verbinding maakt.

Het verbinden gaat als volgt: de spelleider legt kaarten neer, en roept om welke kaarten het zijn. De kaarten geven aan welk terrein met welk terrein verbonden kan worden(bijv. bos met woestijn, bos met bos, woestijn met water). Door een streep met het potlood te zetten, geef je aan waar jouw wegen lopen. Op deze manier kun je routes maken van dorpen naar bezienswaardigheden, en dorpen naar dorpen.

Nadat de stapel is afgewerkt, is de eerste ronde klaar. Dan tel je de punten op van de bezienswaardigheden, en noteer je deze bij het bovenste gele vakje met een telescoop met een 1 of I. Daarna worden de terreinkaarten opnieuw geschud, en wordt de volgende ronde gespeeld. Bij het grote eiland is er ook een derde ronde. Aan het einde wordt in het groene vakje de totaalscore genoteerd.

Foto 1: het spel zelf

Foto 2: gespeelde kaart met score

Foto 3: linksboven letterkaart voor dorpen, linksonder bonuskaarten, rechts terreinkaarten

Dit is een spel wat zowel alleen als met meerdere personen kan worden gespeeld. Je scoort voor jezelf, wat het spel minder geschikt maakt voor mensen die van gezelschapsspelen houden. De interactie is minder, en de interactie die er wel is, is vaak in de vorm van een plotseling herinnert liedje wat wordt gezongen of geneuried, waar de rest van het gezelschap bij kan aanhaken, of luidkeels over kan klagen. Het spel zelf is te vergelijken met bingo, alleen is het claimen van een bonuskaart niet het einddoel, maar onderdeel van de eindscore. Het meeste plezier haal je uit dit spel als dit wordt gespeeld door gelijkgestemden, aangezien niet iedereen zit te wachten op de muzikale intermezzo’s, met oa.: Snappie de kleine krokodil, Baby Shark, Blow the man down, Who let the dogs out, of Beethoven’s volledige Vijfde Symfonie. Veel succes met het spel, en sterkte met de muzikale oorwurmen van de medespelers.