Point Salad review (Arne)

Speelduur: 15-30 minuten
Aantal spelers: 2-6
Vanaf 12 jaar

Inhoud:
Spelregels
108 dubbelzijdige groente- en puntenkaarten

Point Salad is een kaartspel waarbij je combinaties probeert te maken van puntenkaarten en de bijbehorende groenten. De speelduur is afhankelijk van het aantal spelers. Het totale aantal kaarten in het spel is gebaseerd op de hoeveelheid spelers.

Op tafel liggen 6 groentekaarten, 2 bij 3. Er liggen ook 3 stapels met puntenkaarten naast. Tijdens het spel pakken spelers om de beurt óf 2 groenten, óf 1 puntenkaart. Als er 2 groenten zijn gepakt, worden de open plekken opgevuld met kaarten van de corresponderende puntenkaartstapel, door de bovenste kaart ondersteboven op de lege plekken neer te leggen. Aan de linkerhoek kun je zien welke groente aan de andere kant van de puntenkaart ligt. Dit kun je eventueel later gebruiken.

Je verzamelt groenten bij de puntenkaart die je hebt gekozen, of probeert in een volgende ronde een zo gunstig mogelijke puntenkaart te kiezen die goed past bij de groenten die je al hebt verzameld. De puntenkaarten geven aan welke groente(s) welke waarde hebben, of hoeveel minpunten je ervoor krijgt, als je ze hebt gepakt. Ook zijn er kaarten waarbij je punten krijgt per combinatie groenten. Als alle kaarten op zijn, wordt per puntenkaart gekeken hoeveel (min)punten je hebt verzameld.

Als je meerdere puntenkaarten hebt, kun je soms voor dezelfde groenten meerdere keren punten behalen, als je bijvoorbeeld op de ene puntenkaart per tomaat punten krijgt, en op de andere puntenkaart per set van tomaat, sla, en wortel een bepaald punten krijgt. Verder kun je tijdens je beurt een puntenkaart omdraaien(zie foto 2) en bij de groenten neerleggen. Je kunt dit proces niet omdraaien, want je weet niet wat er aan de onderkant van een groentekaart omschreven staat.

Het is een origineel en vrolijk kaartspel. Het verloopt makkelijk en vlot. De dubbelzijdige kaarten zijn ook geweldig, en je kunt elkaar lekker in de weg zitten. Het hebben van groenten die meerdere keren in de puntentelling voorbij komen geeft een heerlijk gevoel van macht, en tikt lekker aan tijdens de puntentelling. Ook is de titel een fantastische woordgrap. Het enige nadeel is dat het lastig is om iemand te vinden die dit spel niet leuk zou vinden. Als dit spel 10 jaar bestaat, evalueren wij dit nog even…

Foto 1: doosje

Foto 2: dubbelzijdige kaarten

Foto 3: tijdens het spel