Mastermind

Nodig aan materiaal:

  • kastdeel
  • pionnen
  • lintjes
  • pittenzakjes in 6 verschillende kleuren x10 of 6 verschillende kleuren A4x10

Doel van het spel: achterhalen van de kleurcode

Achter de kast worden 4 pittenzakjes met verschillende kleuren neergelegd. Dit wordt gedaan door 1 a 2 personen. Dit zijn de codemakers. De rest van de leerlingen(codekrakers) komen met 4 pittenzakjes naar het kastdeel toe en leggen deze neer in een zelf te bepalen volgorde. De codemakers leggen op de kast een lintje neer als de kleur wel in de code voorkomt maar niet op de juiste plaats ligt. De codemakers zetten een pion neer op de kast als er een pittenzakje/A4tje met de juiste kleur op de juiste plek staat. De leerlingen blijven zo heen en weer gaan totdat de code is gekraakt.

 

Lees meer »

Spelkaart parcour

Nodig aan materiaal:

  • zachte dobbelsteen
  • genoeg materiaal voor het uitleggen van drie parcours
  • spelkaarten 1 t/m 10 x4

 

Doel van het spel: Op het einde van het parcours spelkaarten 1 t/m 10 op een rij hebben liggen.

Je begint door een spelkaart te trekken. Dan gooi je met de zachte dobbelsteen. 1 en 2 gooien betekend dat je parcours 1 pakt. 3 of 4 gooien betekend dat je parcours 2 volgen. En 5 of 6 gooien betekend dat je parcours 3 gaat volgen. Je legt je speelkaart aan het einde van het parcours neer. Ligt er al een kaart die jij in je handen hebt, bijv. er ligt een 6 en jij hebt ook een 6 in je hand dan neem je deze weer mee terug naar het begin en leg je deze af. Als er bij 1 parcours op het einde 1 t/m 10 aan speelkaarten ligt dan is het spel afgelopen.

 

 

Lees meer »